ZADANIE

Drodzy Uczniowie!

Przed Wami do wykonania zadania, które umożliwią Wam korzystanie z wielu źródeł informacji, a także wykazanie się umiejętnościami organizacyjnymi.
Zadania przygotowane dla Was mają na celu przede wszystkim dostarczyć Wam wiele radości wynikających z planowania, poszukiwania oraz tworzenia.

Zadanie 1.
Obejrzyjcie film, a następnie w dostępnych źródłach wyszukajcie  informacje na temat  żywej komórki.Dowiedzcie się kto i kiedy odkrył komórkę, na jakie grupy dzielimy komórki i skąd się w ogóle komórki wzięły na Ziemi.



Zadanie 2.
Potrzebne materiały:mikroskop, szkiełko podstawowe i nakrywkowe, materiał roślinny (glon wodny - skrętnica, moczarka kanadyjska), woda, zakraplacz i narzędzia preparacyjne.
Wykonajcie preparat mikroskopowy i przeprowadźcie obserwację mikroskopową, a następnie na brystolu wykonajcie rysunek schematyczny pojedynczej komórki roślinnej zaobserwowanej pod mikroskopem.
Następnie obejrzyjcie pod mikroskopem preparat trwały, na którym znajduje się krew żaby i również wykonajcie rysunek schematyczny pojedynczej komórki zwierzęcej.


Zadanie 3.
Porównajcie narysowane przez siebie komórki z rysunkiem schematycznym komórki roślinnej i zwierzęcej przedstawionym poniżej, zaznaczcie na każdym z nich poszczególne części komórki czyli organella komórkowe i określcie ich rolę.




Zadanie 4.
Porównajcie budowę komórki roślinnej i zwierzęcej,a następnie na dostarczonej przez nauczyciela karcie pracy uzupełnijcie tabelę i sformułujcie końcowy wniosek.
Wzór karty pracy

Organellum komórkowe
Komórka roślinna
Komórka zwierzęca
Funkcja organellum komórkowego






























Jeśli dane organellum występuje w komórce wstawcie znak "+",jeśli nie występuje  znak "-"
WNIOSEK:

Zadanie 5.
Wykonajcie z dostępnych materiałów  modele przestrzenne komórki roślinnej i zwierzęcej przyjmując, że będą one miały kształt walca, a wnętrze komórki będzie widoczne dla oglądającego.

Zadanie 6.
Zaprojektujcie planszową grę edukacyjną, w której planszą będzie wykonany przez Was na brystolu rysunek schematyczny komórki roślinnej z jej organellami. Sformułujcie zasady tej gry.

Zadanie 7.
W dostępnych źródłach wyszukajcie po 3 ciekawostki związane np. z budową, wielkością czy kształtem komórki.

Zadanie 8. 
Na zakończenie obejrzyjcie ciekawy film (od 6:30 min do końca), który przeniesie Was do wnętrza komórki.
Wykorzystajcie link do strony, na której znajduje się film:

http://www.ted.com/talks/lang/pl/david_bolinsky_animates_a_cell.html